Kill Bill Vol. 2 is het vervolg op deel 1 maar het is opvallend dat de film eigenlijk ook los van deel 1 gekeken zou kunnen worden. De film staat gewoon geheel op zichzelf. Dat is toch zeer knap werk.
We hebben van deel 1 geleerd dat “The Bride” (Beatrix Kiddo) nogal wat onrecht is aangedaan door Bill en zijn kompanen. Ze werkt haar lijstje af totdat ze bij Bill zelf is aanbeland. Maar in deel twee gaat het gelukkig niet zo rechtlijnig door als bij deel 1.
Tarantino weet met zijn geweldige wijze van vertellen het dunne verhaaltje van Kill Bill interessant te maken, omkleed met geweldig spektakel. Dit keer niet zo massaal en massief als in deel 1 maar subtieler en venijniger. Met kleine stukjes humor en een enkele interessante dialoog. Verwacht echter, net zoals bij deel 1 geen Pulp Fiction.
De kracht van het Kill Bill fenomeen zit hem in het gebrek aan informatie. Waarom? Waarom dood ze deze mensen? Waarom probeerde Bill haar te doden? Steeds wordt op het juiste moment een vraag beantwoord. De kijker wordt een brokje informatie gevoerd zodat hij weer even zoet is. Die timing is perfect. Helemaal in deel 2.
De types, de muziek, de goede actie die we ook uit deel 1 kennen, de uitstekende afwisseling van rust en actie maken ook van deel twee een genot om naar te kijken.
In de bioscoop wel te verstaan. De enige plek waar deze film tot zijn recht komt.
Uw recensent gaat beweren dat Kill Bill vol. 2 zelfs beter is dan deel 1. Dat is een prestatie van formaat. Deel 1 was meer recht-toe-recht-aan. Het lijstje werd afgewerkt en ondanks die vernuftige tussenstukjes en flashbacks is de uitwerking bij deel twee net iets geraffineerder. Dat komt misschien omdat ook een heleboel duidelijk wordt en je bij deel 1 nog van veel in het ongewisse moet blijven. Dat maakt mijns inziens niet uit. Deel 2 is beter.
Bijna alle scènes beklijven. Als eerste het stuk waarbij de bruid levend wordt begraven. Adembenemend. Zoals het moment dat die spijkers in de kist worden geslagen. Hoe gaat ze zich daar uit redden? Wordt het een deus ex machina? Eigenlijk wel een beetje, maar middels een tussenstukje, waarbij we zien dat ze les krijgt en ook op zo’n plankje staat te meppen, wordt het toch aannemelijk gemaakt dat ze zich even door die kist heen werkt.
Als tweede kunnen de scènes met de leermeester genoemd worden. Zeer vermakelijk in termen van actie en humor. Dat geklooi met die baard en die geluidjes er bij. Subliem.
Dan wordt nog een eerdere scène vergeten. De scène bij de kerk, als de bruid Bill weer ontmoet. Gewoon wat prietpraat, maar onder tussen zie je die shots van hun voeten, die rechtstreeks tegenover elkaar staan. Vergeet ook dat prachtige
uitzicht niet.
Maar er zijn zoveel meer details die zo ontzettend leuk zijn. Denk aan Elle Driver, die nadat Budd gebeten is door een slang haar notitieblokje er bij pakt om de feitjes over de giftige slang voor te lezen. Zo schattig.
En laten we Budd vooral niet vergeten. Fouter dan fout en zo stoer. Je gaat het bijna jammer vinden als hij wordt gebeten.
Kiddo blijkt dus zwanger. Nu kun je gaan zeuren. Als ze zo’n moordmachine is dan laat ze ook gerust wel even ergens een abortus uitvoeren. Maar dat soort gezeur past niet bij deze film. Ja het is wat sentimenteel. Maar het levert wel weer een hilarische scène op met de zwangerschapstest.
Nee, een grondige studie naar de verschillende karakters en het plot is overkill. Kill Bill is entertainment en Tarantino heeft met het vervolg bewezen nu pas goed op gang te zijn gekomen. In de volgorde van zijn films, Resevoir Dogs, Pulp Fiction en Jackie Brown, is een duidelijk stijgende lijn te vinden. Hopen dat hij deze prestaties blijft neerzetten.
Er zijn nog een paar leuke details op te merken. Bijvoorbeeld dat, terwijl Bill dat leuke verhaal vertelt over de spartelende vis, continue met een enorm vleesmes zijn brood staat te smeren en er continue mee speelt.
Een ander detail wat opviel was het kamernummer van Bill. Room 101. Dat kan geen toeval zijn. Het waarheidsserum, haar grootste angst, haar grootste liefde.
Wat zal Tarantino ons brengen in zijn volgende film?