Recensie: Gangs of New York
Regisseur: Martin Scorsese
Datum: 19 februari 2003
Er moet mij iets van het hart, ik geef toe dat mijn besluit om deze film te gaan kijken is gebaseerd op de hype. Als een schaap ben ik de kudde gevolgd. Daar heb ik heel veel spijt van.

Het verhaal speelt zich af in het New York van rond 1850. New York is geen geheel maar meer een verzameling van verschillende wijken met verschillende groepen mensen. Er ontstaat een strijd tussen de groep die in Amerika geboren is en de binnenkomende immigranten, met name de Ieren. Op de achtergrond speelt ook de burgeroorlog mee, tussen het noorden en het zuiden omtrent de afschaffing van de slavernij en dergelijke.

Klinkt misschien in theorie spannend, maar spanning heb ik in deze film helaas niet kunnen vinden. Na de openingsscène bekroop mij het gevoel, wat ik later bevestigd zou krijgen, dat de film eigenlijk helemaal nergens over gaat, dat de spannende plotwending die je ondersteboven op je stoel achterlaat nooit zal komen en dat deze film uit zal gaan als een nachtkaars.

Na een drie kwartier tot een uur in de film had ik het eigenlijk wel gehad en voelde ik een drang om op te staan en weg te lopen. Het werd een tweestrijd tussen aan de ene kant de verveling en aan de andere kant toch de afloop willen weten. Ik weet waar ik de volgende keer voor kies.

Het enige wat de film doet is goedkoop effectbejag door middel van grof en smerig geweld, een lekker schot door het hoofd en dat soort dingen. Maar dat heb ik zo vaak gezien, (en beter!) dat geloof ik nu wel. Daarop kun je geen film baseren. Maar helaas is dat wel gebeurd. De karakters zijn stereotype en ik zie eigenlijk geen verschil tussen het begin en het einde van de film. Leonardo DiCaprio was niet echt in zijn element, alleen Daniel Day-Lewis 'deed het wel leuk' als William Cutting.

Deze film is zo ontzettend saai dat ik u probeer aan te moedigen om deze film niet te kijken. Links laten liggen. Of rechts, dat maakt niet uit, als u hem maar laat liggen en niet kijkt.
Voor deze film geldt eigenlijk het zelfde als voor de LOTR:II die ik die zelfde dag heb gekeken. Geen scènes die in het geheugen blijven hangen. De hele film blijft eigenlijk niet hangen.
Moevie score: 4,0