Moevie.nl logo
Recensie: Birds, The
Regisseur: Alfred Hitchcock
Datum: 29 maart 2003
Inmiddels heb ik al van een hoop Hitchcocks kunnen genieten en mag ik nu ook The Birds aan dat lijstje toevoegen.

The Birds gaat over stadje aan de kust waar vogels opeens mensen aanvallen. De film wordt geclassificeerd als ‘horror’. Daarmee sluit deze film aan op Psycho, die een aantal jaren eerder verscheen en het startschot gaf voor dit soort films.

Toch is deze film niet zo goed als Psycho. Om eerlijk te zijn vind ik deze film wel goed, maar in de lijn van Hitchcocks andere films die ik gezien heb de minste. Maar de slechtste Hitchcock is nog altijd beter dan een hoop spul dat vandaag de dag over ons wordt uitgestort.

Hitchcock’s films worden gekenmerkt door de sfeer, die eigenlijk altijd ontzettend sterk wordt neergezet, is het niet door de acteurs, dan wel door de decors en het camerawerk. Van alle Hitchcocks die ik heb gezien mist deze film het sterke plot wat de overigen wel hebben. Juist het acteerwerk en de mooie beelden stemt mijn oordeel toch nog positief.

Ik verwachtte een plottwist als in Psycho, Vertigo, of een van zijn andere films. Maar helaas. De focus ligt te veel op de sfeer alleen. Zelf denk ik dat de tijdsperiode waaruit de film is voortgekomen iets te veel meespeelt. In die tijd was men nog niet zoveel gewend, naar mijn inzicht, waardoor het schokeffect van een aantal scènes veel groter moet zijn geweest dan nu het geval is.


image



Ook voor deze film heeft Hitchcock weer een prachtige vrouw weten te strikken: Tippi Hedren. Koel, afstandelijk, zakelijk, maar met die ondeugende en uitdagende oogopslag toch onweerstaanbaar. Maar let ook op Suzanne Pleshette en de weergaloze schoonheid van haar oogopslag waar je bij weg kunt zwijmelen.

Het feit dat de sfeer(spanning) ontzettend goed wordt gecreëerd rechtvaardigt naar mijn inzicht het gegeven dat de film zo zwaar hier op leunt. Niet de beste Hitchcock, maar een zeer interessante. Je kijkt toch opeens wat anders tegen vogels aan.
Motivatie (SPOILERS)
De start van de film is eigenlijk typisch Hitchcock. Mooie vrouw die in zo’n dubbelzinnig gesprek verwikkeld raakt met een man, onder andere over ‘lovebirds’. Overigens triest dat wij het met de term ‘parkieten’ moeten doen. Het woord Lovebirds is zoveel mooier.

Melanie Daniels is de dochter van een krantenmagnaat en hoeft niet te werken voor haar geld. Ze kan doen wat ze wil en dankzij haar schoonheid krijgt ze ook wat ze wil. Behalve deze man. Dus gaat ze hem achterna met twee parkietjes. Een plausibelere verklaring voor zo’n actie weet ik niet.
image

Verder is het verhaal allemaal erg ‘straightforward’. De vogels beginnen mensen aan te vallen en er vallen doden. De aanvallen worden massaler en heviger, met als hoogtepunt de aanval op het dichtgetimmerde huis.

De trucage is wel erg opvallend gedateerd, je ziet duidelijk dat de vogels over de acteurs worden geprojecteerd, maar in die tijd hadden ze nog geen George Lucas en ach, het heeft ook wel zijn charme.

Een van de beste momenten uit de film is het moment dat al de vogels op het klim hek zitten naast de school en Melanie terwijl ze een sigaret rookt.

Het einde van de film kwam onverwacht, ik moet zeggen dat ik er goed ben ingestonken. Ik zat op een vorm van uitleg te wachten (waarom vallen de vogels aan?), zoals we tot dan toe eigenlijk altijd wel hebben gekregen bij Hitchcock. Dat er geen uitleg kwam is overigens wel terecht, iedere vorm van uitleg aan het gedrag van de vogels zou ongeloofwaardig zijn geweest. En toch had ik meer van deze film verwacht.
Moevie score: 7,0

.:| Reacties van bezoekers |:.